hétfő, május 14, 2012

Levél a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságtól


Tisztelt Havas Úr!
  
Ön az adatvédelmi biztoshoz írt levelében a CDC Ingatlaniroda adatkezelési gyakorlatát kifogásolta. Állítása szerint a cég munkatársa az ingatlan megtekintése során az ún. „megtekintési nyilatkozat” kitöltésekor bizonyos személyes adatainak megadására kérte, azonban semmiféle tájékoztatást nem kapott az adatkezelés jogalapjáról és arról, hogy kik, milyen céllal, milyen feltételek mellett kezelik, illetve használják fel személyes adatait.


Ügyében az adatvédelmi biztos vizsgálatot folytatott le. Az adatvédelmi biztos 2011. szeptember 21-én kelt megkeresésére a panaszolt cég ügyvezetője tájékoztatást nyújtott a „megtekintési nyilatkozat” során rögzített adatkörről, továbbá arról, hogy álláspontja szerint ezen adatok felvételét a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2007. évi CXXXVI. törvény (továbbiakban: Pmt.) vonatkozó rendelkezései teszik kötelezővé. Felvilágosítást nyújtott arról is, hogy a NAV közzétett egy Mintaszabályzatot az ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet folytatók számára a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló belső szabályzat elkészítéséhez. A Mintaszabályzatot válaszleveléhez mellékelte. Tájékoztatása szerint a Mintaszabályzat szerint történik az adatkezelés és az ügyfelek tájékoztatása.

Az adatvédelmi biztos 2011. október 18-án kelt válaszlevelében felhívta a CDC ingatlaniroda figyelmét arra, hogy a Pmt. rendelkezései nem adnak jogalapot az ingatlant csupán megtekinteni kívánó, de a céggel szerződést a megtekintés alkalmával nem kötő személyek esetében arra, hogy a Pmt. szerinti ügyfél-átvilágítás rendelkezéseit alkalmazzák. Az ügyfél-átvilágításhoz szükséges üzleti kapcsolat létesítéséről ugyanis írásbeli szerződéssel létrejött tartós jogviszony esetében beszélhetünk, mely az ingatlant csupán megtekinteni kívánó személyek esetében nem áll fenn. Így a megtekintő személyek esetében a panaszolt cég nem hivatkozhat arra, hogy az adatfelvétel során a Pmt.-ben rögzített kötelezettségének tesz eleget. Továbbá nem a Mintaszabályzatnak, hanem az annak alapján a cég által elkészített belső szabályzatnak kell tartalmaznia az adatkezeléssel kapcsolatos minden garanciát. Ezért a biztos kérte a céget, hogy válaszlevelükhöz mellékeljék a belső Szabályzatot.

2011. október 28-án kelt levelében a panaszolt cég ügyvezetője kifejtette, hogy az adatok rögzítése nem csak azok esetében kötelező, akik ingatlanjuk eladására az ingatlanközvetítő céggel szerződtek, vagy szerződni kívánnak. Megítélésük szerint ezeknek az adatoknak a rögzítését a telefonszám kivételével, melynek megadása önkéntes az ingatlant első alkalommal megtekintő, azonban a megtekintés után szerződést kötni nem kívánó személyek esetében is a Pmt. ügyfél-átvilágításra vonatkozó szabályai kötelezően előírják. Álláspontjuk szerint az ingatlant megtekintő személy a Pmt. 3. § s) pontja alapján az ingatlanközvetítő ügyfelének minősül, és a Pmt. 6. § (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott üzleti kapcsolat létrejön a megtekintési nyilatkozat aláírásával, mely véleményük szerint a felek között egy ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenység igénybevételére vonatkozó, tartós írásbeli szerződést jelent.

2011. december 16-án kelt levelében az adatvédelmi biztos a Nemzeti Adó-és Vámhivatal Központi Hivatal Pénzmosás Elleni Információs Iroda (a továbbiakban: NAV KH PEII) főosztályvezetőjéhez megkeresést intézett, melyben kérte állásfoglalását az alábbi jogértelmezési kérdésekben:
1. A Pmt. előírja-e az ügyfél-átvilágításra vonatkozó rendelkezések alkalmazását az ingatlanközvetítő cégek számára az ingatlant megtekinteni kívánó személyek vonatkozásában?
2. Amennyiben alkalmazni kell ebben az esetben a Pmt. ügyfél-átvilágításra vonatkozó szabályait, akkor indokolt-e rögzíteni a Pmt. 7.§ (2) bekezdésében kötelezően előírt adatkörön túl (név, lakcím, állampolgárság, azonosító okmány típusa és száma, külföldi esetében a magyarországi tartózkodási hely) a Pmt. 7.§ (3) bekezdésében meghatározott adatokat (születési hely, idő, anyja neve) is?

Tájékoztatom, hogy 2012. január 1-jén hatályba lépett az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (továbbiakban Infotv.), melynek alapján a személyes adatok védelméhez, valamint a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez való jog érvényesülésének ellenőrzését és elősegítését a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) látja el. Az Infotv. 75. § (1)-(2) bekezdése alapján az adatvédelmi biztoshoz 2012. január 1-je előtt érkezett beadvány alapján folyamatban lévő ügyben a Hatóság jár el. Az adatvédelmi biztos feladatkörében 2012. január 1-jét megelőzően kezelt adatokat 2012. január 1-jétől a Hatóság kezeli.

A NAV KH PEII főosztályvezetője 2012. január 23-án kelt levelében tájékoztatta a Hatóságot arról, hogy az adatvédelmi biztos megkeresését megküldte a Nemzetgazdasági Minisztérium Nemzetközi Pénzügyi Főosztály részére.

A Nemzetgazdasági Minisztérium 2012. február 28-án kelt levelében a következő állásfoglalást adta:

A Pmt. 1. § (1) bekezdés f) pontja alapján az ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet folytató szolgáltatók- így a CDC Ingatlanforgalmazó és Hasznosító Kft. is- a Pmt. személyi hatálya alá tartoznak.

A Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatók a Pmt. 6. § (1) bekezdésében meghatározott esetekben kötelesek az ügyfél-átvilágítási intézkedéseket alkalmazni, így többek között üzleti kapcsolat létesítésekor.

A Pmt. 3. § v) pontjának va) alpontja alapján üzleti kapcsolatnak minősül az ügyfél és a szolgáltató között az 1. § (1) bekezdésében megjelölt tevékenységi körbe tartozó szolgáltatás igénybevételére vonatkozó írásbeli szerződéssel létrejött tartós jogviszony.

A Nemzetgazdasági Minisztérium osztotta az adatvédelmi biztosnak azt az álláspontját, hogy egy ingatlan megtekintése során nem jön létre üzleti kapcsolat (azaz a Pmt. fent idézett értelmező rendelkezése alapján írásbeli szerződéssel létrejövő tartós jogviszony) az ingatlanközvetítő cég és az ingatlant megtekinteni kívánó személy között. Ennek alapján pedig a szolgáltató a Pmt. ügyfél-átvilágítási intézkedéseinek alkalmazására nem köteles és nem jogosult.

A Nemzetgazdasági Minisztérium állásfoglalásában foglaltak szerint a NAV KH PEII (mint az ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet folytató szolgáltatók Pmt. szerinti felügyeletét ellátó szerv) tájékoztatást adott arról, hogy a kialakult általános gyakorlat szerint az eladásra kínált ingatlant megtekinteni szándékozó személy esetében a szolgáltató nem alkalmazza a Pmt. szerinti ügyfél-átvilágítási intézkedéseket, mivel értelmezése szerint a lehetséges vevők nem ügyfelei. A vevői oldallal a szolgáltató a legtöbb esetben megtekintési nyilatkozatot vesz fel, de arra nem a Pmt. hivatkozott rendelkezései biztosítanak jogalapot, arra kizárólag az esetleges későbbi polgári jogi jogérvényesítés miatt van szükség.

Továbbá azokban az esetekben, amikor üzleti kapcsolat (azaz írásbeli szerződéssel tartós jogviszony) jön létre a szolgáltató és ügyfelei között, az ingatlanközvetítő cég az ügyfél-átvilágítási intézkedések terjedelmét kockázatérzékenységi alapon jogosult meghatározni. Tehát a Pmt. 7. § (2) bekezdésében meghatározott adatkörön túl a Pmt. 7. § (3) bekezdésében meghatározott adatokat a szolgáltató csak kockázatérzékenységi alapon rögzítheti. A szolgáltató az ügyfél-átvilágítás során rögzítendő adatok számát az üzleti kapcsolat vagy az ügyleti megbízás jellege és összege, valamint az ügyfél körülményei alapján (a belső szabályzatban meghatározott esetek figyelembe vételével), a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának kockázatát mérlegelve határozhatja meg.

A Hatóság 2012. március 14-én kelt levelében a Nemzetgazdasági Minisztérium fenti szakmai véleményét is mérlegelve a panaszolt céghez az alábbi tartalmú felszólítást intézte:

A CDC Ingatlaniroda a Pmt. ügyfél-átvilágításra vonatkozó rendelkezéseire hivatkozva nem követelheti meg az ingatlant megtekintő személyektől adataik megadását. A megtekintési nyilatkozat kitöltését kizárólag az Infotv. 5. § (1) bekezdés a) pontja alapján, az érintettek önkéntes hozzájárulása mellett kérhetik a megtekintő személyektől, tájékoztatva őket arról, hogy adatkezelésük célja az esetleges későbbi polgári jogi igények érvényesítése az ingatlanközvetítő iroda megkerülésével történő ügyletkötés esetében.

Továbbá a megtekintő személyeket az Infotv. 20. § (2) bekezdése alapján az adatkezelés megkezdése előtt egyértelműen és részletesen tájékoztatni kell az adataik kezelésével kapcsolatos minden tényről, így különösen az adatkezelés céljáról és jogalapjáról, az adatkezelésre és az adatfeldolgozásra jogosult személyéről, az adatkezelés időtartamáról, arról, illetve arról, hogy kik ismerhetik meg az adatokat. A tájékoztatásnak ki kell terjednie az érintett adatkezeléssel kapcsolatos jogaira és jogorvoslati lehetőségeire is.

A Hatóság az Infotv. 56. § (1) bekezdése alapján felszólította a CDC Ingatlanirodát a jogsérelem, illetve annak közvetlen veszélye megszüntetésére, így arra, hogy megtekintési nyilatkozatukat és belső szabályzatukat a fentiek szerint módosítsák, és a megtekintési nyilatkozatok kitöltését csak teljes körű tájékoztatás mellett, önkéntes hozzájárulás alapján kívánják meg az érintettektől.

A Hatóság felszólítására 2012. április 13-án érkezett válaszában a panaszolt cég ügyvezetője úgy nyilatkozott, hogy a kézhez vett felszólításban foglaltakkal egyetért, valamint a jogsérelem megszüntetése végett a szükséges intézkedéseket megtette. Ennek keretében a megtekintési nyilatkozatot a felszólításban foglaltaknak megfelelően módosították, továbbá az ingatlaniroda hálózatán belül valamennyi irodára és munkatársukra nézve ismertették a felszólítás tartalmát annak érdekében, hogy a továbbiakban annak megfelelően járjanak el.

Mivel a vizsgálat folytatására okot adó körülmény már nem áll fenn, ezért a Hatóság a vizsgálatot az Infotv. 53. § (5) bekezdés b) pontja alapján megszünteti.

A személyes adatok védelmét és a közérdekű adatok nyilvánosságát érintő ügyben forduljon a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz továbbra is bizalommal.

Budapest, 2012. május 9.

 
     Üdvözlettel:


     Dr. Péterfalvi Attila elnök

Nincsenek megjegyzések: