vasárnap, március 13, 2011

Fókák a fjordban

A Te Anauban töltött éjszaka után kora reggel el kellett indulnunk, ugyanis a turistatömegeket megelőzve akartuk bejárni a Milford Sound nevű fjordot. Reggel vettük észre, hogy a motel egy régi amerikai kisváros mása, ahol az egyes szobák kívülről egy-egy üzletet szimbolizálnak. A mi szobánk például a postahivatal volt.

Az útikönyv szerint a Te Anau-Milford Sound útvonal az egyik legnagyobb természeti attrakció, és a kb. két órás úton nem is okozott csalódást: az út mellett sziklás patak, körülötte hegyek és sok száz kisebb-nagyobb vízesés nyújt rendkívül kellemes látványt. Fél 9-re értünk a fjord szájához, ahonnan indult a 2 órás hajóút (kb. 9 ezer Ft/fő), amely a nyílt tenger közeléig visz. Én egészen e poszt írásáig nem tudtam, hogy pontosan mi az a fjord, de Wikipedia segített: sziklafalakkal, hegyekkel övezett, a szárazföldbe mélyen benyúló tengeröböl. A Milford Sound pontosan ez. Évente 250 napig esik itt az eső, de ez csak javítja az élményt, ugyanis így hatalmas vízesések övezik az utat. Egy-egy nagyobb vízeséshez az üvegtetejű hajó egészen közel navigált, így gyakorlatilag "beálltunk" a vízesés alá. A fotók csak részben adják át, hogy milyen különleges természeti jelenség, ahogy két oldalt zuhan a víz az öbölbe. Ezt tetézte, hogy közben a vízben és a sziklákon számos fókával találkoztunk úszás vagy pihenés közben. Ekkor még nem is sejtettük, hogy még aznap milyen fókaélményekkel fogunk gazdagodni...
Szabadesés
Milford Sound egy „zsákutcában” van, azaz visszafelé ismét meg kellett tenni azt a bizonyos utat. Ekkor már érzékelhető szembeforgalom volt, jöttek a lakóautók meg turistabuszok szép számmal. Ez leginkább annál az egysávos alagútnál tűnt fel, ahol 15 percenként vált a lámpa.
A következő úticélunk a sziget dél-keleti csücske volt, ami jó pár órás autókázást jelentett. Ez idő alatt szembesültünk vele, hogy Új-Zéland a bárányok országa. Városi emberek lévén eleinte érdeklődéssel figyeltük, hogy mindenféle ellenőrzés (juhász, kutya, akármi) nélkül bárányok százai legelnek egy-egy réten, aztán ez a látvány egyre ismerősebbé vált, végül már fel sem tűnt, hogy a fű és a bárányok gyakorlatilag zöld-fehérre festik a tájat. Néha egy település is útba esett, itt 10-20 házat, extrém esetben egy benzinkutat és egy éttermet kell elképzelni. Bár kevés az ember, azért a humorérzéküket bizonyították: a Gore és Clinton nevű városkákat összekötő útszakaszt a „Presidential Highway” névvel illették. Nagyon pozitív, Magyarországon is hasznosítható kezdeményezés, hogy minden városka egy olyan táblával üdvözli a látogatókat, melyen feltüntetik, miről is nevezetes az adott település. Nem kell persze extrém dolgokra gondolni: a halászat központja, a lehetőségek városa – ilyen és ezekhez hasonló titulusok voltak feltüntetve.
Mindenki csendben
A hosszas utazás végén elértük a célpontot, ami a Roaring Bay, illetve a Nugget Point volt. Előbbi egy olyan partszakasz, amelyen a csak Új-Zélandon élő sárgaszemű pingvin honos. Az épített les a parttól elég messze volt, úgyhogy a pilótalátással nem rendelkezők – mint példának okáért a szerző – gyakorlatilag semmi nem láttak, hiába mutatták az irányt a velünk együtt érkező bostoni turisták. Ezért úgy döntöttünk, hogy egy kisebb sziklára állva próbálkozunk, ahol aztán hatalmas meglepetés ért. Az eredeti célpont úgy 40 m-re lehetett tőlünk, de a sziklára állva kb. 3 méteres távolságban láttunk meg egy pingvinpárt. Hogy ez mennyire különleges, arra csak egy másnapi túrán hívták fel a figyelmünket.
Sárga a szeme, arca csupa derű
A Nugget Point egy világítótorony, innen délre még egy kisebb sziget, valamint az Antarktisz van. Igaz, utóbbi azért nem látótávolságon belül... A világítótoronyhoz egy domb gerincén át vezet az út, mindkét oldalon meredek sziklák és a tenger. No meg egy csomó fóka. Ezek az Új-Zélandon jellegzetes „szőrös” fókák, amelyek általában legfeljebb 1 méteresre nőnek. Ezen a szakaszon egyébiránt főleg a 2-3 hónapos példányok voltak, akik még nem merészkedtek a nyílt vízre, hanem a sziklaparton lévő természetes „medencékben” fürdenek és játszanak.
Toronyiránt
Már esteledett, ezért kis híján az aznapi végcél felé indultunk, de szerencsére előtte útba ejtettük a 15 km-re lévő Cannibal Bayt, ami végül a nap fénypontjának bizonyult. Egy nagyon szép, csendes, homokos tengerpartról van szó, ahol fél óra alatt egy embert sem láttunk. És bár olybá’ tűnt, semmilyen élőlény nincs a strandon, egyszercsak egy nagy „fadarab” megmozdult a távolban. Közelebb érve láttuk, hogy egy hatalmas fóka az, amely a homokban aludt. Mostani tudásunkkal már beazonosítható, egy oroszlánfóka volt. Majd nem sokkal messzebb még 3. Egészen közel lehetett hozzájuk menni, bár azért óvatosak voltunk az útikönyv figyelmeztetése miatt, miszerint a fókák az első 20 méteren meglepően gyorsan haladnak. Egy ponton észlelték is jelenlétünket, és onnantól csúnyán néztek a nyugalmukat megzavarókra.
Itt már pihenni sem lehet?!
Hogy a csodálatos nap végére egy kis negatívum is jöjjön: Dunedinben töltöttük az éjszakát, ami estére teljesen halottá válik, annak ellenére, hogy egy 110 ezres egyetemvárosról van szó. Ráadásul a megtekintett szálláshelyek mindegyike az új-zélandi átlag alatti ár-érték arányt produkált. Az a tény pedig, hogy este 10 után már kizárólag a McDonald’s volt nyitva az egész városban, igen sokat elárul az éjszakai életről. Viszont meg kell hagyni, a sajtburgerükhöz használt új-zélandi marhahús volt a legfinomabb, amit e láncban valaha ettünk. Persze szükségünk is volt energiára, mert másnap ismét különleges élmények vártak ránk...

További új-zélandi beszámolók itt.